Terapia bazalna Tuczno
1 marca, 2019Edukacja osób z prawdziwą niepełnosprawnością sprzężoną do nowa była rzeczą marginalizowaną. W tych latach można zobaczyć korzystne zmiany w niniejszym terenie. Powstaje jeszcze więcej nowych Ośrodków Rehabilitacyjno-Edukacyjno-Wychowawczych i szkół, które mówią na potrzeby rozwojowe tej części dzieci oraz młodzieży dzięki właściwie dobranej ofercie terapeutycznej, edukacyjnej, rehabilitacyjnej i opiekuńczej i odpowiedniej infrastrukturze.
Terapia bazalna Stargard
Część uczniów z inicjatyw zdrowotnych nie może wykonywać obowiązku szkolnego na terenie placówki oświatowej. Wówczas podopieczny zawarty jest nauczaniem indywidualnym produkowanym w budynku rodzinnym. Wśród uczniów realizujących obowiązek szkolny poza grupą są dzieci wymagające stosowania metod medycznych, tj. dializowane, korzystające jeszcze lub czasowo z respiratora lub/i mienia medycznego z zastosowaniem sondy, oddychające za pomocą rurki tracheostomijnej i wymagające regularnego oczyszczania dróg oddechowych, a też inni hospitalizowani pacjenci.
Adresaci stymulacji bazalnej
Samą z szkół terapii osób z prawdziwą niepełnosprawnością intelektualną, których rozwój fizyczny nie przekroczył piątego miesiąca wieku rozwojowego a poznawczy – dwunastego, jest stymulacja bazalna – koncept pedagogiczny zaprojektowany przez prof. Andreasa Fröhlicha. Metoda stymulacji bazalnej przydatna jest również w karierze z dziećmi oraz młodzieżą dotkniętą wadą będącą efektem czynników prenatalnych i okołoporodowych, kiedy i z osobami odpowiedzialnymi, które wskutek wypadku uległy poważnym uszkodzeniom neurologicznym, a i w terapii chorób neurodegeneracyjnych także do prowadzenia kobietom w bycie terminalnym.
Jak wykorzystać stymulację bazalną w nauczaniu indywidualnym?
zobacz również czy anemia sierpowata jest uleczalna
Kobieta z prawdziwą niepełnosprawnością sprzężoną kontaktuje się przez ciało, całym sobą. Brak odczuwania naszego ciała, do którego zarządza już sześciogodzinne całkowite unieruchomienie wprowadza kogoś w stopień na obrzeżu wypoczynku i trwania, w którym samoświadomość i świadomość tego, co go otacza, stopniowo zanika. Pracowanie w takim mieszkanie może zostać się codziennością osób z odpowiednimi uszkodzeniami neurologicznymi, i w efekcie doprowadzać do stagnacje i apatii. Terapia bazalna uczestniczy w zestawie odpowiedniej prac do działalności i odpoczynku, umożliwia zorganizowanie aktywności naszej dziecka poprzez poszukiwanie możliwych form i wskazanie właściwych materiałów, wspiera podopiecznego w charakterze realizacji podstawowych funkcje pielęgnacyjnych, modeluje sposób gry i wpływa na wzrost komunikacyjny i poznawczy dziecka.
Terapia bazalna a regulacja oddechu
Tym, co w terapii bazalnej przynosi uczniowi wiele korzyści, jest stymulacja somatyczna – zrytualizowana stymulacja dotykowa ciała i/lub twarzy, która przez stały, przewidywalny schemat zapewnia podopiecznym poczucie bezpieczeństwa, idąc do obniżenia napięcia mięśniowego, relaksacji i regulacji oddechu. Toż niezwykle ważna strefa, zważywszy na często będącą u dzieci skoliozę prowadzącą do trudności oddechowych.
Źródło artykułu: Stymulacja bazalna Andreasa Fröhlicha
Terapia bazalna Stargard